Tuesday, January 4, 2011

Business - Berniaga


Sebut jek tentang business semua orang tau.Bagi aku semua orang boleh buat business. Kalau mengikutkan segi logik akal,memang betul semua orang boleh wat business. Tapi korang yakin kew semua orang leh wat business??? Well, x semua yang mampu wat business, sebab atas tiada keyakinan diri untuk mengceburi bidang tu. Ader setangah plak, modal x cukup, ader setengah orang plak, lebih suka makan gaji, sebab monthly dah tentu dpt duit bkn cam business, depan kepada keuntungan.Ada masa untung meningkat2 dan ader masa rugi sampai jatuh muflis. So orang yang buat business nie selalunyer orang2 yang berani. Berani menghadapi resiko yang akan dia alami mereka. Dalam islam pun mengalakkan umat nyer berniaga.

Bagi orang2 yang tiada keyakinan ni selalunyer meraka lebih suka makan gaji. Comfirm2 tiap2 bulan dapat duit. So kalau kite business, x semestinyer tiap2 bulan, depend pada project. Tapi kalau sekali untung memang stahun gaji la kot. So itu la kelebihan orang yang buat business nie. Dalam hidup aku, ramai orang suh aku wat business sendiri, aku nie boleh juga di ketegorikan dalam golongan yang x berani atau xder kayakinan diri untuk buat benda tu. Bagi aku biar la aku keje dengan orang dulu untuk mengumpul pengalaman. Sebab kalau nak ikutkan, ayah aku pun dulu camtu jugak. First2 dia keje dengan orang dan pastu dia buat business sendiri. Adat dalam business, ada masa untung ader masa rugi. Yang penting kite kuat untuk menghadapi semua itu. Aper yang penting kalau kite nak buat business nie adalah ILMU, MODAL dan KEYAKINAN diri. Insya allah berjaya......................

No comments: