Saturday, September 1, 2012

Terlalu banyak mengata



"Aku sering mengata dan aku juga seri menbinasakan diri sendiri "

Kadang kala kite sering mengata orang secara kite tidak sedari dan menyedarinya. Niat atas mahu bercerita tetapi kite lupa kite mengata brlakang dia. Orang kate even pun kite bercerita baik tentang org, ianya tetap mengata.

Pernah tak kite melihat diri kite dulu sebelum mengata?? Kadang2 kite bukan mengata org tetapi kite sedang mengata diri kite sendiri secara tidak sedari kite cerita aib kite dekat org. Sebelum bercerita dan kata org lain, adakah kite ini bagus sangat? Xbuat mcm mner org itu buat?? Tengoklah pada diri kita dulu.

Sedar atau tidak benda yang kite kate itu menjadi doa bagi kite. Hari ini kite tgk si A itu pengotor dan kite pembersih tetapi tidak mustahil suatu hari nnt kite akan menjadi seorng yg pengotor jugak, sebab kite hayal dan sering buruk2 kan org lain atas kelemahan seseorng itu, secara tidak langsung ,sebenarnya kita memdoakan diri kite ke arah itu.

Berwaspada la bercerita tentang orang kerana kalam kite sering menjadi DOA yg termakmur.
Tips bagi orang yg d kata itu, jangan lah kite membalas balik ape yg mereka katakan itu, malahan memohonlah supaya DIA menberi petunjuk si tukang kata itu.

Semakin kite rasa diri kite hebat terhadap agama, semakin luaslah ujian DIA pada kite kerana ALLAH Maha mengetahui segala galanya.

No comments: