Saturday, September 1, 2012

Memahami Agama mu




Assalammmualaikum.....

              Dalam kehidupan kite ini,semua orang ada agama,dan ade sesetengah orang yg tidak mempercayai agama. Agama ini ibarat pegangan di dalam kehidupan kite,mcm buku panduan hidup laaa. Mcm kite hendak pergi ke suatu tempat itu,kite mesti nak kena tahu alamatnye betul x?? Begitu juga agama, Allah menurunkan Al-quran adalah kitab yang sempurna bagi umat islam. Agar kite menuju kearahnye. Andai kate kite hanya sekadar membaca tetapi tidak memahami ayat tersebut ia tidak bermakna bg kita. Kite mesti lah memahami,menghayati dan mempelajari nya. Sebut jek tentang agama,semua orang hendak tunjuk hebat dan tunjuk dia lah yang terhebat dlam agama, semua orang boleh bercerita tentang agama. Tetapi adakah itu benar?? atau sebaliknya?? Hanya DIA sahaja yang maha mengetahuinya

             Seseorang perempuan yang mengenal dan memahami ayat2 di dalam alquran, ia pasti tahu dan jaga tingkah lakunya. Ada segelintir perempuan yang taat pada agamanya solat tidak pernah dia tinggal tetapi dia menindas lelaki yang jarang solat. Dia memperkecilkan lelaki tersebut. Event pun kite kuat agama, tegurlah seseorang itu dgn cara yang betul,tegur jgn sampai memalukan dia, tegur secara personal. Itu adalah sebaik2nya menegur orang.

            Apabila kite menegur orang,kite tengok diri kite balik, macam manakah kite?? adakah kite sama dengan dia atau bukan?? kadang2 aku membaca kesah2 nabi Muhammad SAW, banyak yang aku dapati, muhammad bercakap jika perlu, dia banyak diam dari pada berkate2, even pun dia dihina,dia di maki, dia di marah, tetapi dia hadapi dengan tenang dan sedikit pun dia tidak balas balik ape yang orang itu buat dekat dia. Sesungguhnyer ALLAH SWT menurunkan para nabi itu, adalah untuk kite. Supaya sifat2 nabi itu sebagai rujukan pada kite, tetapi kite hanya dengan ketakburan kite,kite riak dengan agama kite, kite lalai dengan keadaan sekeliling.

           Bersedahana la kamu dengan agama mu, secara tidak sedari,adakah anda perasan,klu kite tahu banyak tentang agama,kite hafal semua surat al-quran, secara tidak langsung, kadang2 takbur dan riak, dan merendahkan orang sekeliling kite.

No comments: